tisdag 14 oktober 2008

Hänger ut mig själv för en stund

Vill så gärna skriva här nu men det enda jag vill skriva om är det jag just nu, är rädd att prata om.
Shit, jag vill ju inte ens tänka på det.
Ändå är det det som mest upptar min tänkande tid nu.

Prata om, skriva om…same, same but different.
Men bättre än tänkandet i vissa lägen.

Mina psykbryt har nu fått sin diagnos, anade det, sökte för det men gillade inte att få det bekräftat.
Panikångest.
Har lite svårt att acceptera det.
Jag! Panikångest.
Tycker det är löjeväckande faktiskt och anser mig bättre, starkare än så.
(Ursäkta, ni andra som kanske har det, menar inte att ni är svaga).
Det är liksom inte likt mig att inte ha kontroll över mina egna känsloutspel.
Att inte orka.
Fast å andra sidan kanske det är just därför.
Någonstans kanske det måste ta stopp.

Ångest? Har du haft det tidigare frågade läkaren.
Nääääää, sa jag och kom inte på förrän senare att jag ljög mig blå.
Är det något jag haft stundtals genom åren så är det väl just det.
Har bara inte sett det riktigt så.
Lite som att det vore ett normaltillstånd, att det är som det ska, att titt som tätt sjunka rakt ner innan det är dags att kravla sig upp igen.

Så jag, som inte ens känner mig deprimerad, är nu satt på antidepp.
Och är det något jag har fördomar om, så är det antideppresiva mediciner.

Funderar över biverkningar men är ändå nyfiken nu.
Hur känns det sen???

4 kommentarer:

Anonym sa...

Sötaste. Hur det känns sen, med medicinen, är det du ska berätta. Och det kommer bli bra mycket bättre än psykbryt och nattsvart. Det tror jag, tillräckligt mycket för oss båda. Tillsammans med kärleken du har så kommer allt bli bättre. Tills dess får du falla på dina vänner, så du landar mjukt. Kram!!

Anonym sa...

Hej Helene, alltså nu blir jag nästan arg på dig. Varför i hela friden tror du att du är en löjlig och sämre människa bara för att du har panikångest??????? Skärpning tjejen!
Din själ är bara och/eller har varit överbelastad, det är allt. Läs mina inlägg om panikångest, eller har du gjort det kanske? Där berättar jag också om hur man kan göra för att tillfriskna. För det går att blir frisk, PÅ är inget man måste vänja sig vid att leva med, panikångest stjäl livet från en. SÅ, Helene, se till att arbeta dig frisk, det går.
I eftermiddag skriver jag också om bekräftelse.

Kram på dig

Niek

Busmamman sa...

Oj... jobbigt. Men bra att du sökt och fått hjälp.
Hur det känns sen? Jadu... jag hoppas verkligen att du kommer att få må så bra som du borde få göra!
KRAM

Anonym sa...

ta numret från annelie om du vill ha några råd. jag vet ad du går igenom.