fredag 7 augusti 2009

Epitet

Lillskrot kom hem i morse.
Det första hon sa var; har lillebror kommit än?
Så vi passade på att förklara söndagens händelser för henne, hon lyssnade inte riktigt utan verkade mest glad att få spendera söndagen med farbror och faster och småkusinerna.

Appropå det här med lillebror, jag känner verkligen inte att man måste vara jättetydlig med att det inte är en "riktig" lillebror.
Har jag fel?

Riktig eller oriktig ligger väl i känslan.
Jag har 2 bröder och den ena känner jag är riktig och den andra för mig rätt så låtsas även om han är riktig.
Allt handlar ju om vad för relation man har.

Saga säger alltid lillebror men ibland då hon varit borta så är det plötsligt låtsaslillebror.
Grejen är ju att det bara är ord, känslan kan inte vara på låtsas.
Och för mig får hon förvisso kalla honom vad hon vill så länge det är snällt...*s*

Hon lär ju förstå skillnaden sen i vilket fall som helst och då är det ju upp till Saga och Viggo, som han ska heta, att avgöra om det är någon skillnad alls.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag ser mina halvsyskon som mina småsyskon fullt ut och hade inte velat att mamma la någon betoning på att det var halv eller hel eller ingen alls.
Jag tänker såhär.
Förutsatt att Viggo inte skulle försvinna ur Sagas liv OM du och Miriam skulle separera (gud förbjude) i framtiden, ja då ÄR han lillebror.
Om det däremot skulle kunna bli så att ni går skilda vägar och att Viggo försvinner helt ur Sagas liv, ja då är lillebrorsstämpeln orättvis att sätta då de inte kan påverka erat vara eller icke vara.
Men det där har ni säkert redan tänkt på och jag förstår att Saga längtar massor efter LILLEBROR! :)

Busmamman sa...

Jag vet att jag är urusel på att uppdatera bloggen. Har funderat på att lägga ner för det senaste året har bloggen mest känts som ett stressmomentmen. Och så ska det ju inte va. Därför tog jag en lång bloggsemester... men kanske, kanske får jag ett ryck och skriver nåt nån dag... ;)

Ang. lillebror (har han gjort entré än?) så tycker jag att ni inte har gjort nåt konstig i att benämna honom lillebror. Det är nog så jag skulle benämna honom med om jag levde som ni gör, likaväl som man har halvsyskon och styvsyskon som man kallar sins syskon. Sen när man är så stor att man börjar förstå skillnaden så kan man ju börja förklara, men jag tror inte att känslan förändras om man har växt upp tillsammans.

Nu väntar jag ivrigt på uppdateringar här (kastar stora stenar i glashus). :D

Frida sa...

Hoppas igångsättningen gått bra och att lillebror kommit nu! Det är ju bara sååå kämpigt att gå över tiden!

Klart Viggo kommer va Sagas lillbror! Det är ju först senare när de börjar förstå hur barn blir till som det kan bli dags att berätta, men det kommer ju inte förändra deras syskonkänsla, det kan jag inte tänka mig. Mimmi har ju tex ingen aning om hur hennes pappa är inblandad i tillväxten i min mage. Trist att Saga redan fått höra ordet låtsasbror, så himla onödigt! Hon måste ju undra om det verkligen ska komma en lillebror, för låtsaskompisar kan man ju ha, men de finns ju inte på riktigt...

Anonym sa...

Tänker på er mycket och har kikat in för att se hur det gått. Jag hoppas att ni snusar lillebror där hemma och att mor och son mår bra. Kram!

Frida sa...

Instämmer med Emla! Kollar in här varje dag... Hoppas ni mår bra allihop! Kram :)