onsdag 16 april 2008

En saga till Saga...igen.

Det var en gång ett skrot, som bodde uppå berget där hallonen gror.
Ute på hennes tomt växte det ett stort körsbärsträd och i det körsbärsträdet hade Skrot byggt en koja.
Granne med kojan så låg det ett fågelbo, där det bodde en hel fågelfamilj.
Det var mamma fågel, pappa fågel och fyra små fågelungar som precis lärt sig att flyga.

Och flyga, det var något som Skrot hemskt gärna skulle vilja kunna.
Fågelmamman tänkte, att det skulle ju hon kunna hjälpa till med, jag har ju ändå lärt upp några små genom årens lopp.

Vad dom inte visste, det var ju att små Skrot inte kan flyga, det är det ju bara fåglar, bin, flugor och flygplan som kan.
Så dom började att öva.

Dom började lågt, Skrot klättrade upp på den nedersta grenen och ställde sig där.
Fågelmamma räknade 1-2-3!!!
Och så hoppade Skrot, flaxade fort, fort med sina små armar men ändå så föll hon rakt ner i backen.
Fast det gjorde inte så ont, för det var ju inte så högt.
Sen tänkte dom, att kanske man måste börja lite högre, så man får längre tid i luften.
Så Skrot, hon klättrade först upp på den första grenen, sen klättrade hon vidare upp på den som var över den och ställde sig där.
Fågelmamman räknade 1-2-3!!
Och så hoppade Skrot, flaxade fort, fort, fort, med allt vad hon hade men ändå…PANG!!!!!!!
Rakt ner i backen.

Den här gången gjorde det faktiskt lite ont och hon fick gå in till mamma och hämta plåster för det blödde lite från ena knät.

Men dom fortsatte att öva, varje dag övade dom.
Ända tills Skrot hade ont i hela kroppen, hon hade blåmärken, skrapsår och rivsår överallt.
Och mamma, hon hade slut på plåster.

Då en dag, när Skrot kom hem, stod där en stor korg på tomten och i den satt det fast en ännu större ballong.
I den kunde man flyga, sa mamma.

Så Skrot, hoppade i och ballongen lyfte upp över hustaket och upp över trädtopparna.
Närmare molnen och närmare solen.
Där flög hon äntligen tillsammans med hela fågelfamiljen bredvid sig.
Dom flög över berget där hallonen gror, där mamma stod och vinkade.

Så gick det till när Skrot skulle flyga.

4 kommentarer:

Busmamman sa...

Som alltid, så skriver du så fint till Saga. Det är så man blir rörd!

Förresten, jag tror inte att jag kan den där nästa tiden som min kompis har meditationskväll, men jag har mailat henne för att kolla om nya datum. Jag hör av mig!

Kul att du gillar!
Kram

Busmamman sa...

Som alltid, så skriver du så fint till Saga. Det är så man blir rörd!

Förresten, jag tror inte att jag kan den där nästa tiden som min kompis har meditationskväll, men jag har mailat henne för att kolla om nya datum. Jag hör av mig!

Kul att du gillar!
Kram

Busmamman sa...

Vet du vad! Jag har skrivit ut din saga till Saga och den står nu högst upp på tjejernas önskelista för kvällsläsningen varje kväll. Så roligt! Det enda vi saknar är nu bilder till storyn. :)

Förresten, det finns svar till oss bland kommentarern i mitt senaste blogginlägg (hormoner).

Tjolahopp!

Anonym sa...

Oj, en klump i mammabröstet och en tår i ögat. Vad fint skrivet!

Kramar!