lördag 20 september 2008

Kanske, kanske har vi tur?

I torsdags så ringde det en mycket stressad kvinna från Storstockholms bostadsförmedling.
Jag fick en kvart på mig att tacka ja till en lägenhet.
Kollade av med pappa J, snabbt som attan att det var ok för hans del och tackade sedan ja.

Sån tur kan jag ju inte ha, det gällde ju en lägenhet.
Bästa läget i Årstadal, nyproduktion, ett stenkast från Liljeholmsbron.
Men jo, vi stod först i kön att få den!!!

Det enda som skulle kollas upp nu var att vi inte har några betalningsanmärkningar och det har vi ju inte så ja, hoppet grodde ju.
Fanns ju ingen anledning till att vi inte skulle få den.

Sen igår, ett nytt samtal, nu från Stockholmsbostäder.
En kvinna, som väldigt tydligt talade om för mig, att hon och hennes chef hade diskuterat och tyvärr, min inkomst var för låg.
Ja, det vet jag ju men Miriam då, hon står ju med som medsökande och vår sammanlagda hushållsinkomst kommer ju långt över vad dom krävde.
Nix! Det måste vara min inkomst som gäller säger hon.
Om man inte kan på visa att man är sambos.
Ja, men det är vi ju, sa jag...sedan i januari.

Men, det måste jag ju förstå, att det är alldelses för kort tid, ni måste ju kunna påvisa att ni levt sammanboende i minst 2-3 år.
Det är ju så många människor som skriver in en medsökande för att kunna få en lägenhet.
Kanske det sa jag, men det är inte jag. Jag inser ju själv att jag inte har tillräckligt hög lön för att själv klara av en hög hyra.
Nä, men så är det i alla fall, ni kan inte få den!

Kommer på mig själv med att börja försvara mitt föhållande.
Drar upp saker som att vi straxt ska börja skaffa ettt till barn, planerar att gifta oss.
Skulle det månne hjälpa om vi gifter oss imorgon.
Det skulle det såklart inte.

Grejen är, att det står på hyrestgästföreningens sida att det är 6 månader som gäller, så räknas man som sambo.
Sambolagen säger, att det är 6 månader, sen räknas man som sambo.

På bostadsförmedlingen sida står det:

"En medsökande är den person du vill bo med. Anledningen till att du lägger till en mesökande till ditt ärende är att få en högre hushållsinkomst samt att båda kan stå på kontraktet."

Kan dom ha olika regler???

Detta är inte färdigdiskuterat, hon skulle höra av sig igen då hon talat med sin chef.

Tycker det osar illa och jag undrar om dom hade resonerat lika om Miriam hade hetat något mer manligt?

1 kommentar:

Anonym sa...

Anmæl dom till Homo genast om de krånglar mera! Så får det inte gå till!!!