fredag 9 maj 2008

Jag har hittat en skogsmulle djupt inom mig





Jag har aldrig varit en friluftsmänniska.
Är snudd på aldrig i skogen och är jag där så är jag inte själv.
Minsta lilla prassel i en buske och paniken växer inom mig och min flyktinstinkt tillsammans med adrenalinpåslaget får mig att svettas.
Det kan ju vara älgen!
Och älgen är i min värld ett riktigt farligt djur, likställt med lejon och flodhästar.
Bortsett från detta så är jag ofta uttråkad av skogliv om det inte är så att det är kantareller i närheten.
Har aldrig förstått vitsen av att bara vara där.

Men vad har jag nu börjat intressera mig för?
Blommor, skott och örter.
Allt som man kan hitta ute och äta eller dricka.

Så, jag har plockat nässlor och gjort nässelsoppa, vilket var gudagott.
Plockat både björklöv och gullviva och gjort te på dem bägge.
Ovanlig smak men inte alls dumt.
Tydligen även väldigt nyttigt.
Har även provsmakat granskott...

Längre än så har jag inte kommit.
Min nästa espedition ska målet vara något som heter älgört som jag inte än är säker på vad det är men som tydligen ska vara riktigt gott.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hehehe. Ska man göra det så ska man alltså göra det ordentligt :-) Mullemamma, kan bli ditt nya namn! Jag lovar att morgondagens aktiviteter är garanterat skogsfria.