onsdag 10 december 2008

Homokompetens

Bara det ordet, ger mig rysningar.

Jag vet att jag måhända får halva homobefolkningen emot mig nu, fast dom är väl förvisso inte här och läser.
Men jag tycker verkligen att vi inte behöver hamna i små fack.
Jag tycker inte att vi behöver ålderdomshem som bara är för homosexuella.
Eller vårdcentraler, som bara är för oss.Undantaget transpersoner då kanske.
Och jag gillar inte iden med Mama Mia, barnmorskor med homokompetens med garanterad plats på Danderyd, där personalen har homokompetens.

Ursäkta mig, men jag tror att vi funkar som andra människor gör rent fysiskt, eller finns det ett viss homosexuellt sätt att vara gravid på och sedan föda barn, eller att bli gammal på?
Jag vet, vänner har sagt...men det är ju så skönt att slippa förklara och vad ska dom tycka och tänk om dom inte är ok med det.
Jättejobbigt att behöva förklara, verkligen..kan man inte stå för att man är homo framför heterofolk när man ska skaffa barn, då kanske man ska ta sig en funderare.

Och so what, att dom tar för givet att man är hetero, det är klart att dom gör, majoriteten av befolkningen är ju hetero.
Men det hindrar ju inte att man ger dom en chans.
Hur ska det annars kunna bli mer naturligt och "som vanligt" om man inte ger dom den chansen???

Och om vi vill ha samma rättigheter fullt ut, med t.ex giftemål och adoptioner, då förstår inte jag varför vi vill särskilja oss själva???

Ibland tror jag att "vi" har mer fördomar om "dom" än vad "dom" har om "oss", om jag får generalisera lite.

2 kommentarer:

Busmamman sa...

Bra sagt! Du har så rätt.

Jag inser titt som tätt att jag faktiskt HAR en hel del fördomar om mycket, trots att jag själv alltid tyckt mig vara sååå "openmined". Men jag antar att det är något vi inte kan komma ifrån helt och hållet, vissa saker får man liksom med sig från barnsben. Huvudsaken är att man försöker lokalisera dessa fördomar och jobbar på att ändra sig. Och då lär det ju inte bli bättre med segregering, det ger nog bara motsatt effekt.

Anonym sa...

Skönt att du tar upp detta! Som hetero (som hänger mycket i queersvängen) känner jag mig ibland lite diskvalificerad från debatten, precis som en kille kan göra när det kommer till feministprat. Jag håller med om det du skriver. Det finns något djupt onödigt med att de som avviker från normen också självmant intar denna outsider-position så fort tillfälle ges! Ha det fint. /Åsa