tisdag 23 december 2008

Till någon som behövde det mer än vi

Idag har Saga och jag åkt med 4 kassar urväxta barnkläder och 1 kasse böcker och leksaker till det skyddade boende som kvinnojouren i Sollentuna har.

Saga protesterade hej vilt, hon ville behålla allt.
Mitt, mitt, mitt!
Hon provade lite kläder och insåg ju att det var för smått men att ge bort det, det skulle vi inte göra.
Men efter en lång förklaring om varför vi skulle ge bort, så tror jag att hon förstod.
Hon har i alla fall pratat om det efter vi har varit där och sagt att det finns barn som inte har kläder och leksaker så att det var bra att vi lämnade.

Kände att det var viktigt att hon var med, att lära sig att det kan vara fint att ge utan att få tillbaka.
Och det är viktigt, även om hon inte förstår allt än, att veta att det finns människor som ibland behöver stöd och hjälp på olika sätt och vis.

God Jul önskar vi kvinnorna och framförallt barnen, som just i år har en skitjul.
Dom har ändå tagit ett steg i rätt riktning för att nästa ska bli bättre.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du säger det så bra. Själv fick jag ont i magen av att se Findus enportions-jultallrik. Tankarna gick till de ensamma.

Anonym sa...

Yes, Betapetdejt it is!